niedziela, 12 grudnia 2010

Prosta szarlotka sypana



Chyba nie można lepiej na początek. Przepis prosty i przyjemny, bez miksowania, bez ugniatania, bez ucierania...Ten przepis krąży w internecie chyba od zawsze i znają go prawie wszyscy. Uwielbiam to ciasto.  Minimum składników a jak wiele przyjemności. Polecam jeszcze ciepłe. To ciasto Was uszczęśliwi drogie mamy!

Składniki :
  • 1 szklanka mąki( jasnej, razowej, mieszanej...)
  • 1 szklanka kaszy manny
  • 1 szklanka cukru( można dać mniej, zależy od słodkości jabłek)
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia( jest w przepisie ale ja nie dodaję)
  • 2/3 kostki margaryny bezmlecznej( można użyć również kilka łyżek oleju*)
  • 4-5 sztuk jabłek ( im więcej, tym lepiej)
  • cynamon
W misce wymieszać mąkę, cukier i kaszę( ewentualnie proszek do pieczenia). Jabłka obrać, przekroić na ćwiartki, powycinać gniazda nasienne i zetrzeć na tarce o dużych oczkach.

Spód tortownicy  wyłożyć papierem do pieczenia, a boki wysmarować margaryną (lub olejem, bułką tartą lub mąką) Na dno formy wysypać jedną szklankę mieszanki suchych składników, na nie rozłożyć połowę jabłek . Posypać cynamonem. Następnie wysypać kolejną szklankę suchych składników, rozłożyć równomiernie resztę jabłek. Znów posypać cynamonem. Na wierzch wysypać ostatnią porcję suchych składników.

Margarynę zetrzeć na tarce o dużych oczkach i równomiernie rozłożyć wiórki na wierzchu ciasta.( można  ją wcześniej włożyć do zamrażalnika, lepiej się trze). 
Wersja z olejem jest trochę inna. Do reszty suchych składników dodać 2 łyżki oleju i 2-3 wody, mieszać łyżką  ugniatając powstającą masę o ścianki naczynia. Powstaną lekko wilgotne grudki, które wysypać na ciasto i przyklepać.


Piec w temperaturze 180ºC przez około 60 minut. 


Smacznego!


15 komentarzy:

  1. gdyby nie szarlotka, chleb bananowy i ciasteczka z krupczatki to chyba bym uschła....uwielbiam słodycze a tu nic nie można. Bardzo Ci dziękuje za tego bloga, z niecierpliwością czekam na każdy nowy przepis. serdecznie pozdrawiam.
    Ewa mama bezmlecznej Zosi

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się, że korzystasz z tych przepisów. Rozumiem Cię, bo jak widzisz jestem sama ogromnym pożeraczem słodyczy. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciasto jest przepyszne, piekę je bardzo często :) przepisy są super, ja też kocham słodycze, a niestety nie mogę jeść mleka itp.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzisiaj upiekłam i już jej nie ma! Przepyszna, delikatna i taka prosta. Od dziś jest moim ulubionym przepisem na szarlotke :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Agatka : strasznie się cieszę, że smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Kochane pomocy!
    Właśnie upiekłam szarlotkę, ale spód jest nadal w proszku. Co robić?

    OdpowiedzUsuń
  7. Anonimowy : w takim wypadku albo za mało tłuszczu na wierzch było, albo jabłka mało winne i nie puściły soku. Wystarczy jeszcze dodać margarynę na wierzch i z powrotem do piekarnika! Powinno dojść na dół!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za radę. Już zjadłam :)
      Robiłam z olejem i z jabłek szara reneta. Następnym razem spód zrobię tak samo jak wierzch.

      Usuń
  8. Witam, fajny przepis:) nawet dla tak "uzdolnionej" w pieczeniu ciast kucharki jak ja ;) zrobiłam i wszystko ok tylko spód mi taki twardy się zrobił :( za długo w piecu czy za dużo tłuszczu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szukałabym raczej przyczyny w zbyt silnym pieczeniu np od spodu? jak był ustawiony piekarnik?

      Usuń
  9. :) mam taki program do pieczenia ciast, ale następnym razem nastawie ręcznie :) jeszcze raz dzięki za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciasto wyszło bardzo dobre! Robiłam wersję z olejem zamiast margaryny.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja otrzymałam bardzo podobny przepis w poradni laktacyjnej i Pani doktor zasugerowała by zamiast margaryny użyć oleju, posłuchałam jej rady i wyszło pyszne! ;-)

    OdpowiedzUsuń
  12. W moim przepisie jest dodatek kaszy manny zamiast mąki pszennej tak na zmiane smaków znika w ten sam dzień: ))

    OdpowiedzUsuń